تماس تلفنی هنیه باالعامری | تقدیر حماس ازمقاومت عراق درحمایت ازغزه اتحادیه اروپا به ماموریت نظامی خود در مالی پایان می‌دهد درگیری خانواده‌های اسرای صهیونیست با نیروهای پلیس در تل آویو آمریکا:حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم | ارسال بمب به اسرائیل را کوتاه مدت متوقف کرده ایم حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه سه شهید و ۱۶ زخمی برجای گذاشت + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهادت ۳ مبارز گردان‌های قدس در جنوب لبنان واکنش سوریه به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی شهادت و زخمی‌شدن چندین فلسطینی در حملات جدید رژیم صهیونیستی سازمان جهانی بهداشت: رفح را ترک نمی کنیم | اینجا سوخت فقط برای ۳ روز دیگر وجود دارد واکنش حماس به کشف یک گور دسته جمعی دیگر در بیمارستان الشفا غزه اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند محمد اسلامی: منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به موضع صهیونیستی «المالکیه» (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تابستان داغی خواهیم داشت حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ کشف سومین گور جمعی در بیمارستان الشفا ارتش روسیه دو روستای دیگر را در اوکراین تصرف کرد
سرخط خبرها

نماینده مجلس: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است| اقتصاد با بالا و پایین‌کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۶۲۹۹۷
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
نماینده مجلس: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است| اقتصاد با بالا و پایین‌کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است، گفت: باید در سیاست ارزی به نفع تولیدکننده بازنگری شود.

به گزارش شهرآرانیوز، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیاز‌های ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور گفت: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است.

وی توضیح داد: مهمتر از موضوع ارز ترجیحی خود سیاست‌های ارزی است، چون این وضعیت به نفع تولیدکننده واقعی نیست و مردم و مصرف‌کنندگان از تورم حاصل از نوسانات ارزی متضرر می‌شوند.

ایزدخواه تاکید کرد: هیچ گاه نرخ‌درمانی اقتصاد را سامان نمی‌دهد و اقتصاد با بالا و پایین کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود؛ ستون فقرات اقتصاد، تولید است و باید سیاست ارزی تابع تولید و سیاست بازرگانی تابع تولید باشد که این وضعیت در کشور ما برعکس است. تولیدکننده همواره از سیاست‌های ارزی و تجاری متضرر می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به تولید افزود: در ۳۰ سال گذشته همواره نرخ‌درمانی شده و نرخ پایین را به سمت نرخ بالا افزایش داده و نرخ بالا را نیز به بازار ۳ درصدی سپردیم و به آن بازار غیررسمی گفتیم و به این بازار غیررسمی اجازه دادیم. به نرخ پایین هم می‌گوییم نرخ ارز ترجیحی و خیال خودمان را راحت می‌کنیم. اگر اینگونه است ما به نرخ بازار غیررسمی می‌گوییم نرخ بازار تحمیلی، چون پازل جنگ تحمیلی اقتصادی را تکمیل می‌کند.

ایزدخواه افزود: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ بخشنامه در بانک مرکزی و کمیته‌های مربوطه برای رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صادر شده است. آیا نام این نابسامانی در سیاست ارزی نیست؟ وضعیت به گونه‌ای است که معاون وقت وزیر می‌گوید تعداد بالای بخشنامه‌ها گیج‌کننده است و تقریبا هفته‌ای یک بخشنامه صادر می‌شود؛ در بروکراسی بهم ریخته تولیدکننده متضرر می‌شود. چرا فکر می‌کنیم همیشه تولیدکننده مجرم و متخلف است و بانک و گمرک هیچ نقشی ندارند.

وی در پایان گفت: یک پرونده سنگین رفع تعهد ارزی را در دو سال اخیر با معاونین بانک مرکزی پیگیری می‌کنم و هنوز زورمان نرسیده است که تولیدکننده‌ای که ۳ سال تجهیزاتش در گمرک خاک می‌خورد را نجات دهیم چرا که یک طرف پرونده بانک خصوصی است؛ تولیدکننده‌ای امروز نیازمند جهش و رشد تولید است لذا باید سیاست ارزی به نفع تولیدکننده بازنگری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->